Schilderijen
“Ik zag die morgen vanaf Aarlanderveen de stralende zon opkomen boven Nieuwkoop en Noorden en spoedde mij na de ontmoetingen in café De Klinker, de kant waar ik had gehoord dat een mooie molen moest staan.
Na enig zoeken vond ik het weggetje er heen, zette mijn ezel op en ging aan het werk. Ik had een goeie eerste schets gemaakt met houtskool en de eerste olieverf aangebracht.
Maar toen zag ik dat de molenaar bezig was de wieken van de molen te draaien en moest mijn opzet aanpassen.
Een uur later kwam een lange slanke man naar me toe, stelde zich voor als de molenaar en bood mij zijn excuses aan voor het veranderen van de stand van de wieken.
Dat was sympathiek van hem en hij vertelde me en passant de geschiedenis van zijn molen.
Ik heb ongeveer 5 uur doorgewerkt aan het schilderij en kijk met plezier terug op deze dag en op het gemaakte kunstwerk”
Op de mooie nazomerse Haagse School Dag, is met veel passie, dit olieverfschilderij met landschap van de Nieuwkoopse Plassen, en plein air gemaakt. De locatie is gekozen omdat de idyllische tuin bij Hotel Restaurant De Watergeus in Noorden een fantastisch uitzicht heeft op de Nieuwkoopse Plas. Er was deze dag, letterlijk en figuurlijk, geen wolkje aan de lucht.
Ik heb het vroege ochtend licht, schitterend op het water inclusief de mooie weerspiegelingen, weten vast te leggen in mijn olieverfschilderij (40 x 80 cm).
Sylvia Heeren is autodidact.
Al bijna 25 jaar woonachtig in Zevenhoven, in het Groene Hart. De liefde & passie voor de natuur en dieren inspireren haar voor haar olieverfschilderijen tijdens de dagelijkse wandelingen.
Haar specialiteit is het schilderen van dierenportretten, waarvan de huisdieren en koeien de grootste inspiratiebron zijn. Het licht in de ogen vindt zij belangrijk om de emotie en karakter van het dier goed uit te laten komen.
De werkjes zijn allemaal op dezelfde locatie gemaakt aan de Meije. De prachtige spiegeling in het water pakte mijn aandacht. Soms stil en soms grillig door de wind. Het viel op dat het erg groen was het vergeleken met het zuiden van Nederland waar ik vandaan kom. Door de droogte werd alles geel in zuid-oost Brabant, maar hier leek de natuur geen last te hebben van de droge zomer. Het nazomerse groen met een tikkeltje rood erin was compleet in harmonie met de boerderij. Een prachtige stille plek.
De werkjes zijn allemaal op dezelfde locatie gemaakt aan de Meije. De prachtige spiegeling in het water pakte mijn aandacht. Soms stil en soms grillig door de wind. Het viel op dat het erg groen was het vergeleken met het zuiden van Nederland waar ik vandaan kom. Door de droogte werd alles geel in zuid-oost Brabant, maar hier leek de natuur geen last te hebben van de droge zomer. Het nazomerse groen met een tikkeltje rood erin was compleet in harmonie met de boerderij. Een prachtige stille plek.
De werkjes zijn allemaal op dezelfde locatie gemaakt aan de Meije. De prachtige spiegeling in het water pakte mijn aandacht. Soms stil en soms grillig door de wind. Het viel op dat het erg groen was het vergeleken met het zuiden van Nederland waar ik vandaan kom. Door de droogte werd alles geel in zuid-oost Brabant, maar hier leek de natuur geen last te hebben van de droge zomer. Het nazomerse groen met een tikkeltje rood erin was compleet in harmonie met de boerderij. Een prachtige stille plek.
Terwijl in Den Haag de schilders van de Haagse school opbloeiden, ondekte Frederick Scott Archer een nieuwe, snelleretechniek om een realistisch beeld te schetsen.
Het resultaat van deze bedreiging voor de schilderkunst hangt nu hier. Canvas en olieverf hebben plaatsgemaakt voor zilver en licht.
Dit is fotografie in z’n puurste vorm. Maarten koch (Amsterdam, 1968) heeft dit ambacht tot kunst verheven. Zijn spel van zilver en licht geeft nieuwe betekenis aan de gevoelige plaat. Hij legt op geheel eigen wijze het geliefde Hollandse landschap vast.
‘Ik heb een grote liefde voor authentieke fotografie’, vertelt de fotograaf van Het Groene Hart, ‘en de wet plates fascineren mij al jaren. Het is een magisch proces dat altijd verrast en verwondert, omdat je bent overgeleverd aan de elementen.
Iedere verandering in het proces geeft een onvoorspelbaar resultaat: van mixen van collodium, het baden in zilver tot het maken van de foto en het ontwikkelen en fixeren van de plaat. Iedere foto is uniek en dat is zo gaaf. Puur zilver, met een goud randje’.
Leo van der Vlist, geboren bij schilderwerkplaats nabij Bodegraven waar zijn vader en grootvader huisschilder waren.
Vertrouwd met verf ging hij eerst naar schildersvakschool maar geleidelijk ging zijn voorkeur uit naar de artistieke mogelijkheden van verf en verruilde de huisschilderkwast voor het palet, penselen en de schildersezel. Schildert buiten ‘en plein air’, om de sfeer en het licht in één keer in olieverf te vangen.
Zijn werk wordt in meerdere toonaangevende galeries geëxposeerd en wordt verkocht aan liefhebbers van het Hollands impressionistisch geschilderde landschap in Nederland en over de hele wereld.
Schildert buiten ‘en plein air’, om de sfeer en het licht in één keer in olieverf te vangen.
Zijn werk wordt in meerdere toonaangevende galeries geëxposeerd en wordt verkocht aan liefhebbers van het Hollands impressionistisch geschilderde landschap in Nederland
Met de sup en de schilderspullen erop ga ik op zoe naar een mooi plekje om te schilderen.
Door de kleine slootjes suppend vanaf café de Klinker keer ik in gedachten terug naar mijn jeugd. Naar het kleine witte huis van mijn opa en oma aan de Simon van Capelweg. Daar hing een aantal schilderijen van Segaar in de stijl van de Haagse school, waaronder Anemoontjes in vaas en een zicht op dreigende wolken boven de plas. Ik was als betoverd door die schilderijen! Vanaf het witte huis voeren we met het gezin op mooie dagen met de boot richting Nieuwkoopse Plassen. De geuren, de kleuren, de lucht weerspiegeld in het water, alles staat nog in mijn geheugen gegrift.
Al suppend vind ik het perfecte plekje met uitzicht op de kerk in Noorden. Niet ver daarnaast, aan het oog onttrokken door de begroeiing, staat het oude huis van opa en oma. De paarse rietpluimen wuiven in de wind en wijzen de weg richting het verleden. Op dit plekje lijkt alles nog net zoals het toen was.